اجرای اسکلت بتنی اصفهان

اجــــــرای اسکلت بتـــــن

پس از پایان قسمت های قبلی وارد مرحله اجرای اسکلت ساختمان میشویم این اسکلت به دو صورت بتنی و فولادی میتواند اجرا شود که در این قسمت میخواهیم حالت بتنی را برای شما خوانندگان محترم بیان کنیم :

پر واضح است که شروع این قسمت با آرماتوربندی ستونها آغاز میگردد . عمدتا ستونهای اسکلت بتنی مربع – مستطیل در موارد دایره ای شکل اجرا میگردد .

شیوه اجرای آرماتوربندی ستونها بگونه ای میباشد که ابتدا اشاره ای که در قسمت میلگردهای فونداسیون گفته شد در این مرحله نیز برای افزایش سرعت و همچنین دقت کافی نیاز به تهیه لیستوفر میلگرد میباشد .

پس از تهیه لیستوفر ابتدا میلگردهای طولی ستون بنا به طولهای مشخص در نقشه و همچنین لیستوفر بریده شده و یه آرماتورهای انتظاری که در مرحله قبلی تعبیه شده بود اورلب میگردد سپس به برش خاموتها پرداخته میشود و از بالای آرماتورهای طولی میلگردهای طولی را در بر میگیرد .

برای اجرای سفت کاری اصفهان  اینجا کلیک کنید.

نکتــــــــــه

پیشنهاد میشود برای اجرای سریعتر خاموت به صورت دسته ای در میلگرد انتظار قرار داده شده و پس از قراردادن میلگردهای طولی در فواصل مشخصه در نقشه قرار داده شود .

پس از تکمیل آرماتوربندی ستونها برای کنترل کاور بتن هم میتوان از اسپیسر های  پلاستیکی استفاده نمود و هم از میلگردی که معروف به میلگرد رامکا میباشد .

پس از این مرحله شروع به قالب بندی ستونها میگردد که میتوان از قالب فلزی و یا چوبی استفاده کرد . امروزه استفاده از قالب فلزی به علت سهولت استفاده و کیفیت و دوام بالاتر معمول تر است .

نکـــــــــــته

در استفاده از قالب فلزی نکته حائز اهمیت این است که سطحی از قالب که با بتن در تماس مستقیم میباشد باید آغشته به گازوییل و یا روغن سوخته گردد .

در آخر این نکته بسیار مهم میباشد که به علت تراز نبودن کف حتما باید تراز نهایی بتن در ستونها مشخص شده و علامت گزاری شود زیرا که عدم توجه به این نکته موجب دوباره کاری های زیادی میگردد و در اجرای مرحله بعد ی یعنی سقف مشکلاتی را بوجود میاورد.

پس از انجام مراحل فوق به شاقولی کردن ستونها و همچنین نصب پشت بندها پرداخته میشود که ستون نهایی به صورت کاملا صاف و بدون هیچ نقصی اجرا گردد .

پایین قالب ستون ها را با گچ مسدود کرده تا از هدر رفتن آب بتن جلوگیری شود

اجــــرای سقــــف

در این مرحله مجری بستگی به نوع طراحی با سقفهای گوناگونی اعم از تیرچه بلوک و دالهای بتنی روبرو میباشد . مقایسه انواع سقف و مزیت و برتری هر کدام در این مقال نمیگنجد اما متداولترین نوع سقف از نوع تیرچه بلوک بدلیل وجود نیروی ماهر و همچنین اقتصادی تر بودن آن میباشد .

در ابتدای امر در فاصله بین ستونها لوله های دار بستی  بسته میشوند و پس از آن شمعها در فاصله های یک متری در زیر لوله های داربست قرار میگیرد پس از آن تخته های چهار تراش بروی لوله های داربست قرار میگیرد که سطح زیرین تیرها را تشکیل میدهد .

پس از انجام این مرحله پایه های شمعها محکم شده تا توان تحمل وزن آرماتور و بتن تیرها را داشته باشد .

پس از پایان این مرحله وارد مرحله آرماتوربندی تیرها شده که ابتدا آرماتورهای طولی و سپس خاموتها قرار داده شده است . لازم به ذکر است که اصولا آرماتوربندی قالب بندی تیرها در این مرحله انجام میگیرد و پس از آن  دستگاه پله بصورت دال اجرا میگردد .

تیرچه گذاری و پرکردن فضای بین تیرچه ها با بلوک یا فوم انجام میشود و فاصله بین تیرچه ها معمولا 50 سانت میباشد .

لازم به توضیح است که بر خلاف باور عامیانه بلوکهای سقف هیچ نقشی در باربری ساختمان ندارند و فقط نقش پرکنندگی را ایفا میکنند برای همین مسئله میباشد که برای پرکردن این فضا پیشنهاد های مختلفی از جمله فوم – بلوک و پرکننده های پلاستیکی میشود و همه این پیشنهادها سعی در سبک سازی سقف دارد .

برای اجرای بازسازی ساختمان اینجا کلیک کنید.

نکتــــــــــــه

در دهانه هایی که فاصله بین تیرها از 4 متر بیشتر میباشد لازم است علاوه بر تیرچه ها کلافی عمود بر تیرچه اجرا گردد تا انتقال بار در آن دهانه به مشکلی بر نخورد .

پس از طی مراحل فوق برای جلوگیری از ترکهای بتن به علت  به علت تنش های حرارتی بر روی سقف میلگردهای حرارتی تهیه میشود برای این منظور از میلگرد با نمره   6 یا  8 به فاصله حدود 25 سانتیمتر استفاده میشود .

پس از طی مراحل فوق و چک کردن کاور بتن و سایر نکات آیین نامه ای آرماتوربندی شروع به بتن ریزی سقف به ضخامت حدود 5 سانتیمتر میکنیم .

لازم به ذکر است که در بتن ریزی دستگاه پله به علت شیبدار بودن آن بتن مورد استفاده باید دارای اسلامپ کمی باشد تا بتوان بتن ریزی را در دستگاه پله انجام داد .

توضیح :اسلامپ کمتر باعث سفت تر شدن بتن میگردد هرچه اسلامپ کمتر روانی هم کمتر