جانمایی نقشه و اجرای فونداسیون

 جانمایی پروژه و اجرای فونداسیون

پس از انجام گودبرداری تا تراز مشخصه نیاز است تا خاک قسمت گود برای اجرای بتن مگروفونداسیون روی آن تسطیح گردد . اینکار یا با استفاده از شلنگ تراز انجام میشود یا با استفاده از دوربین نقشه برداری .

تبصره : در هنگام استفاده از شلنگ  تراز از خالی بودن حباب هوا و خفه شدن آن اطمینان حاصل نمایید .

برای اطلاع از قیمت سفت کاری ساختمان در اصفهان اینجا کلیک کنید.

در مرحله بعدی باید محلهای اجرای نقشه بر روی زمین مشخص گردد .

مهمترین قسمت در این مرحله توجیه نقشه در محل اجرای پروژه میباشد این مرحله بقدری مهم است که لازم است در اینجا به ذکر خاطره ای از یکی از دوستان پرداخته شود :

خاطــــــــره

یکی از دوستانی که تازه وارد مرحله اجرا شده بود با شوق و ذوق فراوان اولین پروژه خود را که اجرای سفت کاری ساختمانی سه طبقه بود را انجام میداد . اجرای آرماتورهای فونداسیون که به مرحله انتهایی رسید از بنده درخواست کرد که برای تاییدیه درست اجراکردن به محل پروژه بروم .

وقتی در پروژه حاضر شدم مشاهده نمودم که ظرافت و دقت ایشان در اجرای آرماتورهای فونداسیون با اینکه پروژه اول ایشان بود زبانزد شده بود . تمام فواصل آرماتورها رعایت شده بود تمام کاورهای بتن رعایت گردیده بود اما یک مشکل اساسی در این فونداسیون وجود داشت و آنهم این بود که این مهندس گرامی نقشه را در ابتدای اجرای فونداسیون با محل پروژه توجیه نکرده بود از این به بعد میتوانید حدس بزنید که چه اتفاقی افتاده بود . بله درست است نقشه کاملا بر عکس اجرا شده بود شمال نقشه بجای منطبق بودن بر شمال جغرافیایی بر جنوب جغرافیایی منطبق بود. اکنون این سوال مطرح میشود که آیا با وجود اینکه تمام موارد اجرایی فونداسیون درست انجام شده و فقط شمال نقشه با شمال جغرافیایی توجیه نگردیده است میتوان اشتباه این مهندس گرامی را ده درصد در نظر گرفت ؟

خیر همانگونه که مشاهده میگردد در این موارد اشتباه صد در صد است چون کل نقشه بر عکس اجرا شده است که منجر به باز کردن کل فونداسیون و اجرای مجدد آن بصورت صحیح گردید .

اکنون با توجه به خاطره بالا مشاهده میشود که اهمیت توجیه شمال نقشه با شمال جغرافیایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

پس از توجیه شمال جغرافیایی نقشه نوبت به تعیین محور مبنا میگردد . محور مبنا نیز یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه ویژه ای مبذول گردد زیرا پس از تعیین این محور سایر نقشه از روی این محور اجرا میگردد پس اگر در اجرای این محور دقت کافی بعمل نیاید کل نقشه بصورت اشتباه اجرا میگردد .

پس از مشخص شدن حدود نقشه بر روی زمین آکسهای ستونها به وسیله ریسمان و گچ ریزی بر روی زمین مشخص میگردد . این مرحله در پروژه های بزرگ با کمک دئربین نقشه برداری و در پروژه های کوچک با ریسمان و مترو گونیا انجام میگیرد .

 

نکتــــــــــــه :

در این مرحله در پروژه های کوچک حتی المقدور از مترهای لیزری و یا فلزی استفاده میگردد .

در بعضی موارد مشاهده شده که در این مرحله مجریان به علت راحتی از متر پارچه ای استفاده میکنند این متر به علت تغییر طول های زیاد خطاهای جبران ناپذیری را به علت اهمیت این مرحله گریبان گیر مجری و کارفرمای محترم میکند .

 بتـــــــــن مگـــــر :

پس از اجرای دقیق مرحله قبل در این مرحله باید کف گود برای اجرای بتن مگر کرم بندی شده و بتن مگر با ارتفاع حدود ده سانتی متر اجرا گردد .

از علل اجرای بتن مگر میتوان به از دست نرفتن شیره بتن فونداسیون به خاک زیر آن و همچنین داشتن سطحی صاف برای اجرای مرحله بعدی و ایجاد سطحی تراز اشاره کرد .

لازم به ذکر است که بتن مگر بتن غیر سازه ای با عیاری از یکصد تا یکصدو پنجاه کیلوگرم به متر مکعب در زمینهایی که احتمال رشد بوته زیاد است قبل از بتن مگر پاشش گازوییل روی خاک توصیه میشود .

در پروژه های کوچک بتن مگر به صورت دستی توسط بتونیر ساخته شده و اجرا میگردد .

طریقه اجرای آن به صورتی است که به وسیله دوربین یا شلنگ تراز نقاط هم ارتفاع را پیدا کرده و بین آنها را کرم بندی مینماییم . فاصله بین کرم بندیها یک تا سه متر میباشند .

پس از کرم بندیها فاصله بین شمشه ها بتن ریزی شده و با شمشه کنی و ماله سطحی صاف را فراهم میکنند .

برای تخریب و خاکبرداری اصفهان اینجا کلیک کنید.

نکته مهم قبل از اجرای بتن مگر مربوط کردن خاک زیرین آن میباشد تا جذب شیره ای بتن مگر را به حداقل برسانیم و همچنین بعد از اجرای بتن مگر برای جلوگیری از از دست دادن آب بتن و ترک نخوردن آن حد اقل 12 ساعت سطح آن را مرطوب نگه داشته و پس از آن وارد مرحله بعدی میشویم .

اجـــــــرای فونداسیـــــــون

پی های سطحی  از نظر انواعشان به چهار نوع زیر تقسیم میشوند :

  • منفــــــــرد
  • مـــــرکب
  • نــــــواری
  • گستــــرده

اصول اجرایی در تمام پی های بالا یکسان میباشد ولی در جزییات تفاوتهایی با یکدیگر دارند .

اگر بخواهیم روند اجرای فونداسیون را به طور خلاصه مطرح کنیم بصورت زیر بیان میشود :

در فونداسیونهای نواری و منفرد محل قرارگیری فونداسیون اهمیت ویژه ای دارد که به این علت توصیه میشود از دوربین نقشه برداری برای تعیین محل دقیق فونداسیون استفاده شود

در این محل مکان دقیق شناژهاو بازشو ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است

در پی های گسترده با استفاده از دوربین گوشه های نقشه را مشخص کرده و همچنین محل دقیق ستونها و دیوارهای برشی را هم نشانه گذاری کرده و از این علامت گذتریها در مرحله بعدی استفاده بعمل میاوریم .

پیشنهاد شرکت ایهام سازه بنا برای آرماتوربندی فونداسیون تهیه لیستوفر میلگرد برای فونداسیون و سایر قسمتهایی که از میلگرد استفاده میشود میباشد .

لیستوفر لیستی از تعداد و طول آرماتورهای مورد نیاز به صورت تفکیکی که کمک فراوانی به برش و سفارش میلگرد و همچنین افزایش سرعت اجرا میگردد .

پس از تهیه لیستوفر میلگردهای فونداسیون شروع به برش میلگردها بر اساس لیست ارائه شده میگردد و خمهای لازم بر اساس استانداردهای مقررات ملی ساختمان زده شده و توسط واحد QC  کنترل گردیده و مطابق با نقشه های اجرایی ابتدا شبکه پایین خرکها و سپس شبکه بالا قرارگرفته  و با سیم آرماتور بندی به هم متصل میشوند .

نکتــــــــــــه

سیم مورد نیاز باید نمره 5 را داشته باشد .

پس از این مرحله به یکی از مهمترین مراحل اجرای فونداسیون یعنی جایگذاری ستونهای پایه میرسیم .

این مرحله از آن جهت مورد توجه است که هرگونه بی توجهی در اجرای ستونها در محل دقیق آن ها خسارات زیادی را برای کارفرما و مجری در بر دارد پس ستونها پس اجرای کامل در محل مشخص شده باید با همدیگر اصطلاحا همباد شوند. ناهمبادی ستونها و ناترازی پلها و اتصالات مشکلات اجرایی فراوانی را بوجود می آورد پس لازم است در اجرای محل دقیق آرماتورهای فلزی در سازه بتنی و آکس صفحه ستونها در سازه فولادی دقت فراوانی بعمل آید .

این عمل با ریسمان کشی بین آکس ستونها و کنترل آنها انجام میگیرد .

قـــالب بنــــدی فــونداسیــــون

پس از اجرای مراحل قبل و کنترل دقیق و مطمئن شدن از اجرای صحیح مراحل قبلی وارد مرحله قالب بندی فونداسیون میشویم .

انواع قالبهای مورد استفاده

  • فلزی
  • چوبی
  • آجری

نکته مهم در استفاده از قالب آجری این است که به علت جذب شیره و آد بتن توسط آجر باید حتما تماس آجر با بتن را محدود کرد . این عمل به کمک پلاستیک و با یک لایه ملات ماسه سیمان به روی قالبهای آجر ی انجام میگیرد و نکته مهم دیگر پرکردن بازشو (گلدانی ) ها با خاک میباشد .

این عمل به این دلیل توصیه میشود که هنگام بتن ریزی بتن حاصل فشار مضاعفی به قالب وارد کرده و اگر قالب آجری توان مقابله با این فشار را نداشته باشد فرو می ریزد به همین علت توصیه میشود که پشت آن به کمک خاک پر کرد تا اطمینان از عدم خرابی قالب حاصل گردد .