بهینه سازی ساختمان چگونه است

بهینه سازی ساختمان چگونه است

پیدایش علم بهینه سازی ساختمان چگونه است

بهینه سازی اسکلت ساختمان عبارت است از نظارت بر عملیات، تشخیص خطا ها و بهینه سازی تمامی نیاز های ساختمان است. یا به توصیفی دیگر رویکرد های مورد بررسی از مدل سازی ریاضی و روابط فیزیکی و نرم افزاری از طریق توصیفات آماری گرفته تا روش های داده کاوی و یادگیری ماشین را شامل می شود.

با توجه به پیشرفت های علم داده کاوی و تحقیق درباره ی علم پایداری و اقتصاد در سازه ها این خلاء به وجود آمد که همواره جای خالی علم بهینه سازی در سازه ها حس می گردد و این خلاء زمانی جبران گردید که علم برنامه نویسی و هوش مصنوعی کامیپوتر به رشته ی فنی مهندسی عمران  اضافه گردید که این پدیده باعث تحولی عظیم در علم عمران شد.

شروع کار علم بهنیه سازی در سازه بعد از متولد شدن نرم افزارهای مهندسی همچون ETABS ،SAFE،SAP می باشد که باعث گردید این نرم افزار ها علم طراحی را به نوعی دچار جهش ژنتیکی کنند و سرعت خطاهای موجود در طراحی و بعضا اجرا که بعضا ماه ها طول می کشید با زمان کمتر و نداشتن هیچ گونه خطایی سریع تر انجام شوند و در مرحله ی بعد علم بهینه سازی ساختمان تحت عنوان  Optimization engineering کار خود را شروع کرد و به نوعی تمامی مراحل بهینه سازی و طراحی های سازه را تحت الشعاع خود قرار داد و به تفسیری دیگر باعث گردید که علم بهنیه سازی سازه بسیار فعال تر و پویا تر رو به جلو حرکت نماید.

معرفی مصالح نوین ساختمانی

اهداف موثر بهینه سازی ساختمان

بهینه سازی ساختمان در کرمان اهدافی فراتر از كاهش مصرف تناژ سازه و همچنین مقدار مصالح مصرفی دارد. به نوعی می توان گفت دست یابی به حداكثر مقدار ایمنی در مواجه با بلاهای مختلف نظیر زلزله که بتوان با کمترین مقدار مصالح در مقابله با این خطرات ایستادگی کرد و این روش از طریق ساخت و اجرای میلگرد بستر در کرمان در سازه ها امکان پذیر است. این مهم‌ترین و اصلی‌ ترین هدفی است كه مهندسان سازه در بهینه سازی ساختمان به دنبال آن هستند.

همواره وقتی شما یک هدفی خاص را دنبال می کنید این سوال به ذهن می آید دیگر چه تاثیراتی از این هدف متولد خواهد شد بدین منظور شاید بتوان گفت بعد از هدف اصلی که در بالا ذکر شد مهمترین هدف بعدی بهینه سازی ساختمان کمک به کاهش آلایندگی هوا خصوصا افزایش گاز های گلخانه ای می باشد. گازهایی که به مراتب باعث ذوب شدن یخچال های کره ی زمین و افزایش آب سطحی اقیانوس ها می شود و محیط زیست را پیوسته تهدید می نماید.

چگونگی کار کردن نرم افزار های هوش مصنوعی

اصول کار نرم افزار های هوش مصنوعی به این صورت است که برنامه هوش مصنوعی تحت یک پلت فورم بر روی نرم افزار های خانواده Csi نصب شده و سپس نرم افزار هوش مصنوعی با قرار دادن معیار های آیین نامه ای و تعداد لوپ های بی شماری که می زند اقدام به بهینه شدن مقاطع می کند.

میزان بهینه سازی اصولا شامل چند درصد از تناژ سازه است

اصولا برای هر نوع سیستم سازه ای این درصد فرق می نماید اما در صورت کلی و متوسط از 5 درصد تا 35 درصد امکان بهینه سازی برای تمامی سازه ها فراهم می باشد.

بهینه سازی اسکلت ساختمان

آیا کار کردن با نرم افزارهای بهینه سازی تاثیری بر روند پایداری سازه ها می گذارد؟

در جواب این سوال باید گفته شود که روند پایداری سازه ها اصولا بر اساس مطالعات آیین نامه ای و تحقیقاتی بدست می آید و لذا استفاده از هوش مصنوعی در زیر مجموعه این قسمت ها قرار می گیرد که با بهینه تر شدن مقاطع فلزی و یا بتنی هیچ تاثیری بر روند پایداری سازه نمی گذارد و بالعکس تمامی فرایند زیر نظر ملاک ها و روش های آیین نامه ای انجام می گیرد و باعث می گردد سازه بسیار سبک تر و ایمن تر گردد.

نتیجه گیری

با توجه به تفاسیر و توضیحات فوق بهتر است تمامی سازه ها از زیر گذر بهینه سازی عبور نمایند زیرا اینکار باعث می گردد تا علاوه بر اینکه سازه ای بسیار سبک داشته باشیم بلکه روند تولید و انتشار گاز های گلخانه ای نیز کمتر گردد و به حفظ محیط زیست کمک شایانی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *