اهمیت مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله

اهمیت مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله

در مقالات قبلی این سایت در مورد عواملی که باعث نشتی سقف ساختمان ها میشود صحبت کردیم و به این مورد اشاره کردیم که با عایق کاری سقف میتوان از نشتی سقف و مشکلات ناشی از آن جلوگیری کرد و گفتیم که مناسب ترین ماده برای عایق کاری سقف ، ایزوگام اصفهان است.بعد از آن در مورد مزایای اجرای ایزوگام اصفهان توضیحاتی دادیم.در این مقاله میخواهیم در مورد نحوه مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله صحبت کنیم.اگر به این موضوع علاقمند هستید ، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

زمین لرزه ، یک فاجعه طبیعی مخوف است که انسان قرن هاست برای مبارزه با این عمل فاجعه بار طبیعت تلاش می کند.انسان با وجود اینکه در حال حاضر توانسته ساختمان ها را در برابر زلزله مقاوم کند ، اما با این وجود ، تضمین 100٪ از ثبات این ساختمانها در برابر زلزله های بزرگ هنوز یک چالش بوده است.

هدف مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله

هدف مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله حفظ زندگی است.به گفته برخی از افراد این زمین لرزه نیست که افراد را می کشد ، این فرو پاشیدن و خراب شدن ساختمان های غیر استاندارد و فرسوده در حین زلزله است که باعث مرگ افراد می شود ، بنابراین با ساختن ساختمان های مقاوم در برابر زلزله ، میتوان تا حدودی آسیب ها ، مرگ و میر و مصدونیت انسان ها را موقع وقوع زلزله های ناگهانی کاهش داد.

برای اطمینان از دستیابی به اهداف طراحی مناسب برای مقاومت در برابر زلزله ، روشهای ساختمانی و تجهیزات و مصالح مناسب لازم است. سازه ها و مصالح و اجزای مورد استفاده در ساخت سازه و سفت کاری اصفهان باید انعطاف پذیر باشند ، به این معنا که ساختمان و اجزای آن در صورت نیروهای وارده ناشی از زلزله ، توانایی خم شدن ، چرخش و تغییر شکل را بدون فروپاشی داشته باشند.

از آنجا که خسارت ساختاری ، عامل اصلی صدمات و تلفات در هنگام وقوع زلزله است ، معماران ، مهندسان و سازندگان باید اطمینان حاصل کنند که ساختمانها با مواد و طراحی مناسب ساخته شده اند.

نحوه مقاوم سازی ساختمان ها

خطرناک ترین نوع زمین لرزه ها مواردی هستند که باعث ایجاد حرکات افقی می شوند ، زیرا ساختمانهای بلند در مقاومت در برابر بارهای عمودی بهتر از انواع افقی عمل میکنند. این حرکات زمینی می توانن در عرض چند دقیقه به پایه های ساختمان آسیب برساند و باعث صدمات شدید و مرگ و میر شود.ساختن سازه برای مقاومت در برابر امواج لرزه ای با استفاده از مواد مناسب با خصوصیات مناسب شروع می شود و فولاد تاکنون پرکاربردترین ماده برای ساخت ساختمان های مقاوم در برابر زلزله بوده است.ساختمانهای انعطاف پذیر ایمن هستند و فولاد انعطاف پذیری بالایی دارد.

یکی دیگر از مواردی که باید برای مقاوم سازی سازه ها در برابر زلزله در نظر گرفته شود ، استفاده از مواد و مصالح سبکی است که در کل باعث کاهش وزن کلی ساختمان ها شود.استفاده از مواد و مصالح با وزن سبک و انعطاف پذیر مثل فولاد ، بخصوص برای ساختمان های بلندتر لازم است.به طور متوسط ​​، ساختمانهای فلزی چند طبقه 60 تا 70 درصد سبک تر و 10 برابر از ساختمانهای بتونی با اندازه یکسان مقاوم تر هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *