مصالح مقاوم در برابر زلزله

این مواد و مصالح برای طراحی ساختمان های مقاوم در برابر زلزله کلیدی هستند

زمین لرزه ها می توانند در سرتاسر جهان رخ دهند ، اما برخی از مناطق مثل ژاپن بیشتر مستعد وقوع زلزله هستند ، از این رو طراحی ساختمان های مقاوم در برابر زلزله از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، بنابراین پروژه های ساخت و ساز در مناطق مستعد زلزله به سرعت می توانند آخرین تکنیک های مقاوم سازی لرزه ای را برای کاهش اثرات لرزش بیش از حد بر روی سازه های خود بکار گیرند.

یک زمین لرزه می تواند زندگی شما و خانه شما را ویران کند.اگر در منطقه ای مستعد زمین لرزه زندگی می کنید ، ممکن است ارزش استفاده از برخی از مصالح ساختمانی مقاوم در برابر زلزله را داشته باشد تا خسارات به حداقل برسد.

داشتن سقف ساختاری که بتواند از نیروی زلزله در امان بماند ، در یک منطقه پرخطر ضروری است.به طور کلی ، بهتر است از مواد سبک برای سقف استفاده کنید تا در مقابل زلزله ایمن باشد و برای عایق کاری سقف از ایزوگام اصفهان استفاده کنید و برای اجرای ایزوگام اصفهان با ما در ارتباط باشید.

مصالح ساختمانی مقاوم در برابر زلزله

انواع مختلف مصالح ساختمانی به لرزش ناشی از امواج لرزه ای واکنش متفاوت نشان می دهند.موادی مانند آجر و سنگ هنگام زلزله به راحتی می شکنند.ملات که به طور معمول این مواد را در خود نگه می دارد ، سست می شود زیرا قوی نیست.سازه های آجری ، سنگی و ملات مسکونی بسیار نامناسب برای مناطق مستعد زلزله خیز هستند.در این میان چوب و فولاد در تحمل امواج لرزه ای بسیار بهتر هستند ، چراکه هر دو ماده با لرزیدن زمین خم می شوند.

مهندسان باید سختی مواد ساختمان را در نظر بگیرند.مواد باید بتوانند بدون آسیب در یک زلزله خم شوند.به عنوان مثال ، چوب خم می شود اما آجر و ملات خم نمی شوند.مهندسان باید با قرار دادن تیرهای فلزی در داخل سازه ها ، سنگ تراشی آجری را تقویت کنند.

فولاد و مقاوم سازی سازه ها در برابر زلزله

فولاد که به عنوان یک ماده اساسی برای پروژه های ساختمانی در سراسر جهان شناخته می شود ، اکنون فقط به عنوان روشی مهم برای کاهش آسیب های زلزله در سازه ها شناخته شده است.تحولات جدید در فولاد و سایر فن آوری های فلزی باعث افزایش توانایی ساختمان ها در مقاومت در برابر نیروهای خشن مرتبط با زمین لرزه شده است.

سازه فولادی مقاوم در برابر زلزله

در ابتدا تصور میشد که هرچه یک ساختمان سنگین تر باشد ، در مقابل زلزله ایمن تر است.با این حال ، مطالعات اخیر در مورد معماری نشان داده است که ساختمانهایی که از مصالحی مانند بتن یا آجر ساخته شده اند ، در هنگام وقوع زلزله در حقیقت با ضرر مواجه هستند.

با حرکت زمین ، وزن ساختمان از قسمت های دیگر به سمت قطعات سازه می چرخد.بنابراین ، هر چه ساختمان سنگین تر باشد ، از این عناصر سازه ای نیرو بیشتری می گیرد و احتمال سقوط بیشتری دارد.با این حال ، ساختمانهایی که در درجه اول از فولاد یا سایر فلزات تشکیل شده اند در برابر زلزله مقاومت بهتری دارند.فولاد بسیار سبک تر از بتن است ، اما هنوز هم دوام زیادی را برای پروژه های ساختمانی به ارمغان می آورد. فولاد انعطاف پذیرتر از بتن و سایر مصالح ساختمانی است و هنگام تجربه نیروی لرزه ای ، به جای شکستن خم می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *