سقف سبک و ارزان برای ساخت و ساز

سقف سبک و ارزان برای ساخت و ساز چیست

سقف سبک و ارزان برای ساخت و ساز چیست؟

از جمله قسمت های مهم ساختمان ها می توان به سقف اشاره کرد. سقف ها عامل مهمی بین پیوند یک سازه هستند که علاوه بر جداسازی طبقات از یکدیگر، مانع از ورود عوامل خارجی محیطی به درون ساختمان می شود مانند: باد، باران، برف و تابش مستقیم آفتاب. سقف ها را با توجه به شرایط منطقه، نوع سازه و کاربرد آن طراحی می کنند و سقفی که با کیفیت ساخته شده و به خوبی نگهداری شود، می تواند چندین سال حفاظت، طراحی جذاب و باعث صرفه جویی در هزینه ها و انرژی را ارائه دهد. هنگامی که به دنبال مصالح ساختمانی برای سقف می‌گردید، بیشتر مردم به سراغ مواردی می‌روند که بادوام، مقرون به صرفه و مهم‌تر از همه سازگار با محیط‌ ‌زیست هستند. چندین گزینه سازگار با محیط زیست بسته به هزینه، متریال، اولویت و طراحی خانه شما وجود دارد. سقف ها معمولا با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه متغییر است.

سقف سبک و ارزان برای ساخت و ساز

چند نوع سقف های سبک وجود دارد؟

سقف‌های سبک می‌توانند در موقعیت‌های مختلفی از جمله تعویض سقف‌های شیشه‌ای در باغ‌ها، برای سقف‌های کم شیب و سازه‌های سبک وزن مانند مسکن‌های چوبی بسیار مفید باشند. به لطف پیشرفت در فناوری مدرن، اکنون طیف وسیعی از گزینه های سقف با وزن کم با تکنولوژی بالا در کنار مصالح سنتی تر موجود است. در اینجا برخی از بهترین گزینه های سقف برای خانه شما آورده شده است.

به طور کلی انواع سقف ها شامل سقف های چوبی، سقف طاق ضربی، سقف کامپوزیت، سقف تیرچه بلوک، سقف دال، سقف کرومیت، سقف کوبیاکس و سقف یوبوت است.

مهم ترین ویژگی های یک سقف خوب چیست؟

ظاهر و طراحی جذاب: با استفاده از مصالح سقفی موجود در طرح ها، بافت ها و رنگ های مختلف، سقف شما می تواند به طور قابل توجهی به ظاهر خانه شما بیافزاید و جذابیت آن را افزایش دهد.

دوام و طول عمر: سقفی با کیفیت باید با مصالح سقفی بادوام ساخته شود که بتواند در برابر بادهای شدید، برف و باران و طوفان مقاومت کند، در برابر اشعه ماوراء بنفش و آتش مقاومت کند و با منحرف کردن آب از خانه از نشتی و جمع شدن جلوگیری کند. مواد بام بادوام نقش زیادی در طول عمر سقف شما دارند.

انرژی و بهره وری هزینه: بهره وری انرژی ارائه شده توسط یک سقف با کیفیت به کاهش هزینه های انرژی کلی خانه کمک می کند

مصالح ساختمانی: مصالح باید به گونه ای انتخاب شوند که دوام و عمر طولانی داشته باشند و فرسوده نشوند و همچنین از قیمت مناسبی برخوردار باشند.

یکی از سقف هایی که در ایران زیاد مورد استفاده قرار می گیرد سقف تیرچه بلوک است در ادامه به توضیح سقف تیرچه بلوک می پردازیم.

تیرچه و بلوک چیست ؟

سقف ها و بلوک ها در بالای دیوارهای باربر تحت نظارت و طراحی مهندس سازه بسته بندی شده اند. این سیستم در دستیابی به طرح های پیچیده و استفاده از نیروی کار ماهر بسیار متنوع است. مقرون به صرفه است و به راحتی برای همه پیمان کاران قابل درک است. همچنین بلوک های پلی استایرن برای جایگزینی بلوک های توخالی بتنی برای صفحات عایق سبک استفاده می شوند. این باعث می شود ساختمان ها در زمستان گرمتر و در تابستان سردتر شوند. از نظر سازه ای یک دال سبک تر با اجازه دادن به دیوارها و فونداسیون های باربر کمک می کند تا فشار کمتری را تحمل کنند.

تیرچه

معایب و مزایا تیرچه و بلوک چیست ؟

مزایا تیرچه و بلوک

نصب تیرچه و بلوک بسیار سریع است، تا حدی به این دلیل که حداقل نیاز به آماده سازی زمینی وجود دارد. صرفه جویی در نیروی کار، با وجود هزینه کمی بالاتر مواد، بسیار مقرون به صرفه است. علاوه بر این چون تیرچه و بلوک ها مواد بی اثر هستند، تحت تأثیر رطوبت، پوسیدگی یا حشرات موذی قرار نمی گیرند. آن ها همچنین می توانند با تمام سیستم های سازه ای در سطح همکف، از سنگ تراشی و قالب های بتنی عایق (ICF) گرفته تا روش های مختلف قاب چوبی مورد استفاده قرار گیرند.

حفاری کم: یکی از مزایای تیرچه و بلوک نسبت به کف سنتی، این است که به حفاری بسیار کمی نیاز است. تنها چیزی که نیاز است، حداقل فاصله 150 میلی متری بین خاک و زیر تیرها برای امکان تهویه است. هوا با استفاده از ونتیلاتورهای خمیده، در فواصل منظم در اطراف محیط و در سطح دوره مقاوم در برابر رطوبت، وارد این فضا می شود. دریچه ها دارای پروفیل Z شکل هستند که اجازه ورود هوا را می دهد اما نور را از بین می برد، بنابراین جلوی رشد پوشش گیاهی ناخواسته در زیر زمین را می گیرد.

عایق صدا: تیرچه و بلوک ها با قابلیت عایق صدایی که دارند، باعث جلوگیری از انتقال صدا در طبقات مختلف هستند، بنابراین کودکان پر سر و صدا نمی توانند آرامش شما را بر هم بزنند.

افزایش مقاومت در برابر آتش: طبقه تیرچه و بلوک در برابر آتش مقاوم است. هنگامی که در معرض گرمای زیاد قرار می گیرند، تغییر شکل نمی دهند، نمی پیچند یا فرو نمی ریزند. این بدان معناست که زمان بیشتری برای مهار همه گیری ها وجود دارد و گزینه های بیشتری برای فرار یا نجات وجود دارد.

آزادی چیدمان در طبقه بالا: از آنجا که کف قادر است بارهای بیشتری را حمل کند، می توانید از بلوک کاری برای هر پارتیشن در طبقه بالا استفاده کنید، نه فقط برای دیوارهای نگهدارنده. این بدان معناست که می توانید سازه های محکم را در هر کجا که می خواهید ترکیب کنید، بنابراین در آویختن قفسه ها یا تلویزیون های دیواری مشکلی نخواهید داشت.

نصب گرمایش از کف آسان است: در حالی که محصولاتی که برای سیستم های سبک وزن طبقه طراحی شده اند بسیار بهبود یافته است، راه اندازی کفپوش همچنان کارآمد ترین گزینه برای گرمایش از کف آب گرم است. با کفپوش میانی تیرچه و بلوک، به همان آسانی و به همان اندازه موثر در طبقه بالا مانند طبقه پایین قرار می گیرد.

معایب تیرچه و بلوک

هزینه تیرچه و بلوک گران است

برای بلند کردن تیرهای سنگین و نصب آن به ماشین آلات نیاز دارد

نامناسب برای اشکال نامنظم که دارای واحدهای تخصصی زیادی هستند مناسب نیستند زیرا این روش به استانداردسازی به عنوان کلید کارآیی متکی است

امکان شکستن پاشنه تیرچه وجود دارد.

سقف تیرچه و بلوک

تیرچه و بلوک اصفهان یکی از پرکاربردترین نوع مصالح ساختمانی است. از تیرچه اصفهان در مرحله سفت کاری و فونداسیون ساختمان استفاده می شود. سقف تیرچه و بلوک رایج ترین نوع سقفی هست که در کشور استفاده می شود و با توجه به نصب و اجرای سقف تیرچه و بلوک باعث شده خیلی از سازندگان تمایل به استفاده از این نوع پوشش را داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *