موارد استفاده ایزوگام

آشنایی با مراحل نصب ایزوگام

مقدمه

توسعه علم و فناوری مختص به یک حوزه نمی‌باشد و در تمام جنبه‌های زندگی بشر تاثیرگذار است. یکی از این پیشرفت‌های، حوزه عایق کاری، در ساختمان‌ها می‌باشد. امروزه با روی کار آمدن ایزوگام اصفهان عایق کاری نقش و اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. عمدتا در پشت بام‌ها از عایق و حتی گاهی در سرویس‌های بهداشتی هم به کار برده می‌شوند. در این مطلب قصد داریم تا مراحل نصب و موارد استفاده ایزوگام را شرح دهیم، همچنین وسایلی که مورد نیاز است را به شما توضیح دهیم.

ایزوگام چیست

امروزه دیگر کمتر کسی است که با شنیدن نام ایزوگام کارایی یا موارد استفاده از آن را نشناسد. هنگام فروش ایزوگام اصفهان به کارایی و مشخصات فنی آن‌ها بسیار تاکید می‌شود. به پوششی که ضد آب و ضد رطوبت باشد و از مواد پلیمری همچنین قیرهای اصلاح شده به وجود آمده باشد، ایزوگام نامیده می‌شوند. با اضافه کردن مواد پلیمری مقاومت قیرها در برابر دما تغییر پیدا خواهد کرد. پس به صورت کلی می‌توان گفت که هنگام تولید ایزوگام الیاف شیشه و مواد پلی استری را به قیرها آغشته می‌کنند، سپس آنها را میان پلی اتیلن و فویل‌های آلومینیوم فشرده می‌کنند. با انجام این روند و فرآیند ایزوگام که یک عایق رطوبتی به حساب می‌آید، به وجود آمده و تولید می‌شود.

ایزوگام چیست

نحوه نصب ایزوگام

در نصب و راه اندازی این عایق رطوبتی مراحل مختلف و متفاوتی طی می‌شود که در ادامه آن را شرح خواهیم داد:

  • پاکسازی سطوح

اولین مرحله یا اولین کاری که هنگام نصب ایزوگام‌های اصفهان باید حتماً مورد توجه قرار گیرد، پاک کردن سطح مورد نظر از هرگونه آلودگی و گرد و خاک است، زیرا در صورتی که دارای آلودگی و یا حتی خاک باشد، چسبندگی آن به درستی اعمال نخواهد کرد. چه محل مورد نظر برای نصب ایزوگام پشت‌بام و یا حتی داخل ساختمان‌ها باشد، باید با جارو آن را کاملا تمیز کنید. بعد از جارو کشیدن سطوح مد نظر شما با آب، باید منتظر بمانید تا سطح کاملاً خشک گردد، زیرا در صورت انجام ایزوگام مقداری آب به سازه نفوذ کرده و موجب آسیب آن‌ها خواهد شد.

  • برطرف کردن ترک و شکاف‌ها

مرحله دوم از نصب ایزوگام‌ها به مرحله درزگیری معروف می‌باشد. همانطور که از نام آن مشخص است، بهتر است بعد از پاک کردن سطح از هرگونه گرد و خاک و آلودگی حتما درزها و ترک ها پر شوند. سوالی که اکثر مصرف کنندگان ایزوگام هنگام فروش ایزوگام اصفهان از فروشنده خود می پرسند، این است که از چه متریال یا موادی برای درزگیری باید استفاده کرد. در جواب باید گفت ترک یا شکاف‌هایی که خیلی کوچک یا ریز هستند را با استفاده از پرایمر یا قیر می‌توان خیلی کامل برطرف نمود، اما شکاف‌هایی که خیلی بزرگتر شده باشند را باید با مراحل خاص مانند برش دادن به درزگیری پرداخت.

  • هموار کردن زیر کار

پس از اینکه همه شکاف‌ها و ترک‌ها به خوبی پوشش داده شد، بهتر است زیر سازی اصولی انجام شود. یعنی ممکن است سطح زیر ایزوگام از جنس متریال مختلفی نظیر سیمان یا آسفالت باشد که حتما بعد از شناسایی کردن آن نسبت به مشتقات قیری محلولی که باید در آن به کار رود، باید دقت کرد. جنس آسفالت‌ها خود از قیر می‌باشد. حال اگر دوباره محلول‌های نفتی به آنها اضافه گردد، ممکن است به آن و همچنین ایزوگام هم صدمه وارد کند.

نحوه صحیح نصب ایزوگام

  • تنظیم شیب سطح

سطحی که قرار است ایزوگام شود، باید حتما شیب بندی شده باشد، هدف اصلی از شیب بندی از نظر فروشنده ایزوگام هدایت آب به سمت آبراهه‌ها می‌باشد. این شیب بندی باید توسط خود نصاب با روش‌های خاصی انجام گردد. یعنی نصاب به گونه ای شیب را در همه قسمت‌های سطح اعمال کند تا موجب جمع شدن آب در یک قسمت نگردد. پس با تمام این موارد نصاب بهتر است اطراف ناودان‌ها، چاهک‌های آبرو  و حتی زیر کولرها را هم با دقت خیلی زیاد شیب بندی کند.

موارد استفاده ایزوگام

پس از انجام دقیق تمام مراحل بالا حال وقت آن است که ایزوگام بر روی سطح نصب گردد. برای نصب در وهله اول برچسب و پوشش‌های پلاستیکی اطراف ایزوگام را به خوبی جدا کرده و آن را از پوسته‌ها جدا کنید. در بعضی از مواقع این پوشش‌های پلاستیکی خیلی محکم‌تر هستند و بهتر است حتماً حرارت بیشتر ببینند.  پس رول‌های ایزوگام را با حرارت دادن از آن پوشش جدا کنید. به هیچ عنوان به رول‌ها فشار وارد نکنید، زیرا موجب پارگی آن خواهد شد. بعد سطح مورد نظر را تقسیم بندی کرده و از قسمت ناودان شروع به نصب نمایید. در شروع نصب، باید به صورت چپ و راست رفته و ایزوگام را با سطح فیکس کنید. سپس با حرارت دادن آن را به خوبی تنظیم نمایید، به طوری که هیچگونه چین و چروکی در آن باقی نماند. در آخر هم باید با حرارت شعله کم مشعل‌ها به وسیله ماله یا کمچه خیلی با دقت عایق ایزوگام را هم پوشانی نمایید.

سخن پایانی

در بالا به مراحل نصب و اجرای ایزوگام و همچنین موارد استفاده ایزوگام اشاره کردیم. ایزوگام‌ها یک نوع عایق رطوبتی به حساب آمده که در اجرای آن باید نکات و اصول آن طبق استانداردهای خاص انجام شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *