مشارکت در ساخت و ساز چیست

مشارکت در ساخت و ساز چیست

مشارکت در ساخت و ساز چیست

همانطور که واضح و مشخص می‌باشد تعداد خانه‌هایی با بافت و ساخت قدیمی در سطح شهر اصفهان رو به افزایش می‌باشد. بسیاری از افراد قصد دارند که خانه‌های قدیمی خود را کوبیده و از نو بسازند و در واقع در سود حاصل از آن شریک باشند. اما به دلیل اینکه گاهی بودجه کافی برای ساخت و ساز به تنهایی ندارند، به مشارکت در ساخت اصفهان روی می‌آورند .حتما تا به حال این عبارت مشارکت در ساخت به گوشتان خطور کرده است، اما اصلاً ندانید منظور از آن چیست و چه قوانین و مقرراتی را باید رعایت کنید. در این مقاله قصد داریم در مورد مشارکت در ساخت و ساز صحبت کرده و مزایا قوانین آن را شرح دهیم پس با ما همراه باشید.

تعریف مشارکت در ساخت و ساز چیست

در واقع مشارکت در ساخت یک عقد و قرارداد دو طرفه می‌باشد مطابق با این قرارداد مالک، ملک یا خانه خود را برای نو کردن تحت اختیار یک سازنده دیگر قرار می‌دهد. سازنده وظیفه عملیات اجرایی و هزینه‌های تخریب و خاکبرداری  در اصفهان را به عهده خواهد گرفت. پس از ساخت واحدها و ملک با توجه به هزینه‌های انجام شده ارزش زمین واحدهای ساخته شده بین هر دو طرف تقسیم می‌گردد یا اینکه می‌تواند یک توافق باشد.

مشارکت در ساخت و ساز چیست

مزیت‌های مشارکت در ساخت و ساز اصفهان

شاید از نظر خیلی از شماها این کار یک امر ساده و بی‌فایده به نظر برسد اما با قدری تامل قطعاً پی به  فواید و مزیت آنها خواهید برد.

بالا رفتن استحکام و قدرت بنا

یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها و فایده‌های مشارکت در ساخت، بازسازی بافت‌های فرسوده شهرها می‌باشد. با این روش خانه‌هایی که بیش از ۲۵ سال عمر دارند دیگر کلنگی محسوب شده و باید مطابق با قوانین ساخت و ساز امروز مقاوم سازی گردند. درگذشته قوانین و موضوعات مربوط به شالوده ساختمان‌ها و مقاومت آنها را رعایت نمی‌شد، حال با رعایت این قوانین میتوان پیکره‌ی تضمینی را ارائه داد.

داشتن ساختمانی زیبا

اصولاً ساختمان‌هایی که عمر زیادی دارند و در واقع کلنگی محسوب می‌شوند، وجهه و زیبایی اولیه را نخواهند داشت. این امر بارهای منفی متعددی را به همراه دارد. در وهله اول موجب به هم ریختگی نمای شهر شده همچنین اعتماد به نفس ساکنین را هم کاهش خواهد داد. بازسازی ساختمان به وسیله عملیات تخریب و خاکبرداری اصفهان علاوه بر اینکه چهره شهر را چندین برابر زیباتر خواهد کرد، احساس خوبی را هم به اهالی خانه می‌بخشد.

به روزرسانی امکانات

امروزه پا درد و کمردرد به علت استفاده مکرر از پله‌ها در بسیاری از خانواده‌های ایرانی وجود دارد و همین امر موجب گردیده که وقتی افراد پا به میانسالی می‌گذارند نتوانند به راحتی از پله‌ها یا دستشویی‌های ایرانی بهره ببرند. حال با بازسازی ساختمان می‌توان علاوه بر به کارگیری توالت‌های فرنگی، آسانسور‌های خوبی را هم به کار برد. در ساختمان‌های قدیمی مشکل فاضلاب‌ها، بوی بد آن‌ها، حشرات و همچنین عایق بندی نمودن وجود داشت. اما با بازسازی و مشارکت در ساخت و ساز اصفهان بسیاری از این مشکلات مرتفع خواهد شد.

پایین آوردن هزینه‌های تعمیر و نگهداری ساختمان

ساختمان‌های کلنگی فرسوده هستند و هر روزه باید هزینه زیادی را صرف تعمیر آنها کرد. مصرف انرژی در ساختمان‌های قدیمی بالا است، زیرا سیستم گرمایشی در اغلب آنها از کف نیست. در نهایت منجر به افزایش هزینه قبض برق، گاز و آب خواهد شد. با کمک گرفتن از شرکت‌ها یا نمایندگی‌های تخریب و خاکبرداری اصفهان می‌توانید مشورت و اطلاعات جامع و کاملی را در این زمینه دریافت نمایید و با حداقل هزینه و بودجه بتوانید واحد یا ملک خود را بازسازی کنید.

تبدیل ملک به پول نقد

اصولا خانه‌های کلنگی و قدیمی دیگر همانند خانه‌های نوساز مشتری نخواهند داشت، با این اوصاف سرمایه شما دیگر راکد به حساب می‌آید اما با انجام مشارکت در ساخت اصفهان می‌توانید با بازسازی و نوسازی ملک‌تان سرمایه یا همان خانه خود را به پول نقد تبدیل کنید.

مشارکت در ساخت و ساز چیست

تعهدات مالک و سازنده در مشارکت ساخت و ساز

به دلیل اینکه مشارکت یک نوع عقد و قرارداد می‌باشد، برای طرفین تعهداتی در نظر گرفته می‌شود. پس هر دوی آنها باید به تعهدات خود عمل کنند و الا در مقابل طرف دیگر مسئول خواهند بود. مالک موظف می‌باشد ملک خود را مطابق با قرارداد در اختیار سازنده قرار دهد. زیرا تسلیم یکی از اصلی‌ترین مواردی است که در قرارداد ذکر شده است. حال اگر مالک به هر دلیلی از تسلیم ملک خودداری کند، شریک یا همان سازنده می‌تواند به راحتی برای گرفتن رای یا حکم دادگاه مراجعه کند. سازنده هم در قبال مالک موظف است که عملیات ساخت و ساز، تخریب و خاکبرداری ملک اصفهان را از سر گرفته و هزینه‌ها را متقبل شود. همچنین سازنده باید اجاره‌بهای ملکی را که مالک برای مدت زمانی در آن مستاجر هست را بپردازد. حالا اگر سازنده تعهدات را به اجرا در نیاورد مالک می‌تواند از طریق التزامات قراردادی اقدام نماید.

سخن پایانی

همانطور که تا اینجای مطلب عنوان نمودیم مشارکت در ساخت و ساز به کمک خانه‌های کلنگی و فرسوده آمده و توانسته آنها را بهبود ببخشد. شاید این قرارداد هم مانند دیگر قراردادها خطرات و ریسک خود را داشته باشد، اما می‌توان با تعیین وجه التزام های خاص و مسئولیت‌ها از ریسک‌ها جلوگیری نمود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *